JAK NAWYKI ŻYWIENIOWE WPŁYWAJĄ NA PROCES STARZENIA SIĘ ORGANIZMU

Jakiś czas temu napisałam e-book na temat profilaktyki przedwczesnego starzenia się. Zawarłam w nim mnóstwo porad i informacji na temat tych codziennych czynności, które wykonujemy niemalże rutynowo, a które wpływają negatywnie na nasz organizm, sprawiając, że starzeje się on szybciej. Nie uwzględniłam w nim jednak jeszcze jednego bardzo ważnego aspektu – nawyków żywieniowych, które przyspieszają proces starzenia się. Dlatego dziś opowiem Ci kilka słów o tym, jak to, co jesz lub czego nie jesz, wpływa na stan Twojej skóry i Twojego organizmu.

W wielu kobiecych czasopismach możesz przeczytać o tym, jak niewłaściwa dieta, zbyt duża ilość cukru czy niewystarczająca ilość wody wpływają negatywnie na przemianę materii i ogólny stan zdrowia. Rzadko kiedy jednak redaktorzy odnoszą się do procesów starzenia się w tym kontekście. Nadrobimy zatem to niedopatrzenie 😉

Wpływ cukru na stan skóry

Zacznijmy na słodko 🙂 Zbyt duża ilość cukru w codziennej diecie może prowadzić do uszkodzenia komórek organizmu. Zagłębiając się nieco w procesy chemiczne, zachodzące w ludzkim ciele, możemy stwierdzić, że spożywany przez nas cukier łączy białka we krwi, tworząc nowe, szkodliwe cząsteczki, które mogą prowadzić do uszkodzenia tkanki łącznej. Powstają w ten sposób procesy zapalne, a wraz z nimi postępuje degeneracja tkanek i powstają zmarszczek.

Dlatego jeśli możesz, unikaj jedzenia cukru w nadmiarze. Nie mówię o jego całkowitej eliminacji, choć jest ona zdrowa, a cukier można bardzo łatwo zastąpić innymi produktami. Jestem jednak pewna, że jeśli ograniczysz ilość cukru, szybko zauważysz poprawę swojego stanu zdrowia, wyglądu skóry i ogólnego samopoczucia.

Zbilansowana dieta ma wpływ nie tylko na wygląd Twojej twarzynawyki żywieniowe

Jak często nie chce Ci się gotować zdrowego jedzenia, ba nawet w ogóle gotować i sięgasz po półprodukty? Przetworzona żywność zawiera w sobie m.in. cukier, spożywanie którego może mieć, jak wspomniałam, katastrofalne skutki dla Twojego organizmu. Ale to nie wszystko. W przetworzonej żywności znajdziesz również sól, konserwanty i niezdrowe tłuszcze, które spożywane w nadmiarze mogą prowadzić do uszkodzenia komórek Twojego ciała.

Zdecydowanie lepiej jest w sytuacji, kiedy nie masz czasu na wielogodzinne stanie przy kuchence, wprowadzić do swojej diety dużo owoców i warzyw. Są proste w przygotowaniu, czasem nie wymagają gotowania, a dzięki zawartym w nich przeciwutleniaczom chronią organizm i pozwalają utrzymać skórę w dobrej kondycji. Ponadto warzywa i owoce chronią Cię przed działaniem wolnych rodników, które jak wiadomo mają negatywny wpływ na stan skóry. Dlatego jeśli tylko masz ochotę na przekąskę, sięgaj po owoce i warzywa, szczególnie te z niskim indeksem glikemicznym.

Pamiętaj jednak, że przejście na dietę warzywno-owocową i całkowita rezygnacja z mięsa również może mieć negatywne skutki. W produktach mięsnych znajduje się bowiem kolagen, który – jak wspomniałam w jednym z wcześniejszych wpisów – jest budulcem naszej skóry i stawów. Niedobory kolagenu mogą objawić się nawet dopiero po kilku latach i możesz początkowo nie wiązać ich z dietą bezmięsną. Jeśli Twój organizm ma problem z produkcją kolagenu, tkanki Twojego ciała stają się słabsze. Możesz być bardziej narażona nie tylko na powstawanie zmarszczek, ale też bóle mięśni, stawów i problemy ze strony układu krążenia.

Sport to nie zawsze zdrowienawyki żywieniowe a starzenie się organizmu

Na koniec chciałabym wspomnieć o nawyku, który tylko częściowo ma związek z dietą – uprawianiu sportu. Wielokrotnie powtarzałam, że regularne ćwiczenia fizyczne są ważne i pozytywnie wpływają na organizm. Jednak istnieje też negatywny aspekt uprawiania sportu (tylko proszę, nie wykorzystuj go jako wymówki!! ). Wyobraź sobie, że trenujesz nie kilka razy w tygodniu, a codziennie. Twoje ciało nie ma wówczas zupełnie czasu na regenerację. Zbyt intensywne ćwiczenia fizyczne zwiększają ponadto poziom kortyzolu – związku, który jest odpowiedzialny za procesy metaboliczne węglowodanów i tłuszczów w organizmie oraz za regulację poziomu cukru we krwi. Nadmiar kortyzolu nie tylko może uszkadzać włókna kolagenowe, zmniejszając elastyczność tkanek i powodując zmarszczki, ale również prowadzić do powikłań sercowo-naczyniowych. Jak widzisz, warto we wszystkim zachować umiar, także w uprawianiu sportu. Oczywiście bez przesady – 2-3 treningi w tygodniu nie zrobią Ci krzywdy. Wręcz przeciwnie 😉

Podsumowując chciałabym powiedzieć, że jak zapewne wiesz, we wszystkim trzeba zachować umiar 😉 Trzeba umieć znaleźć złoty środek, choć jest to pojęcie bardzo szerokie. To, że cukier do pewnego stopnia szkodzi, nie oznacza, że musisz w 100% zrezygnować z jego spożycia. Jedno dobre ciacho raz na jakiś czas raczej Ci nie zaszkodzi, ale już opychanie się ciastkami codziennie może mieć bardzo negatywne skutki.

Należy wziąć też pod uwagę, że każdy organizm reaguje inaczej. Twojej koleżance mogą zaszkodzić 2 kostki czekolady, a Ty zjesz pół tabliczki i będzie wszystko w porządku. Dlatego zawsze warto obserwować swój organizm i odpowiednio reagować na to, jak się zachowuje. A kiedy zauważysz pierwsze oznaki starzenia: delikatniejszą, często wysuszoną skórę, delikatne zmarszczki, bruzdy w kącikach ust, nie czekaj – jest jeszcze czas, by zahamować proces starzenia 🙂 Koniecznie pobierz mój darmowy e-book „10 prostych codziennych nawyków, które pozwolą Ci zachować młodość każdego dnia” i daj się zainspirować.

AUTHOR

Maria Margiewicz

All stories by: Maria Margiewicz